Omvisning i Sct. Bendts Kirke - 2023

På omvisning i Sct. Bendts Kirke vækker Museum Vestsjællands guide historien til live. Hør om Valdemar den Store og hans familie.

Sct. Bendts Kirke er blandt Skandinaviens største ældste kirker af mursten. Den blev påbegyndt af Kong Valdemar den Store til ære for hans dræbte og helgenkårede far, Knud Lavard.

På omvisningen vækker vi kirkens historie til live med fortællinger om det ældste Ringsted og møntprægning på byens kongsgård i vikingetiden. Vi hører om Valdemar den Store og hans kloster- og kirkebyggeri, om kirkens helgen Knud Lavard, dronning Dagmar og de øvrige kongegrave mm. Til sidst skal vi besøge kirkens museum, hvor der opbevares fund fra kongegravene. Blandt andet Dronning Berengarias sorte fletning.

Varighed: 1 time 30 min.

Mødested: Den runde P-plads foran Sct. Bendts Kirke