Flammen og Citronens flyvere fra Allindemagle

Foredrag om nedskydningen af et Lancaster bombefly fra Royal Air Force på Midtsjælland i 1944, hvor Flammen og Citronen hjalp de overlevende.

Vælg billetter

Poul Christensen, født 1936, oplevede i 1944 den tyske nedskydning af et Lancaster bombefly fra Royal Air Force ved Allindemagle i nærheden af Ringsted. Sammen med Jan Christensen fortæller de om ildkampen, hvor en døde, og om besætningens udspring med faldskærm og flugten til friheden i Sverige. På flugten fik de hjælp af bl.a. Flammen og Citronen.

Tyskerne opsporede flere af de danske modstandsfolk, der hjalp flyverne på vej, og sendte dem i koncentrationslejr. For Flammen og Citronen bliver opgaven med at hjælpe flyverne deres sidste indsats mod tyskerne, da de mister livet kort tid efter.

Billetten til foredraget inkluderer kaffe og kage.

Udsolgt

Venue

Ringsted Museum & Arkiv og Ringsted Vindmølle Museet Køgevej 41
4100 Ringsted, Danmark