Befriet fra Hitlers helvede. Film om de hvide busser

René Meyrowitsch holder foredrag og viser film om de hvide busser. Hans forældre og bror var i kz lejr under 2. verdenskrig og kom hjem med busserne.

Vælg billetter

René Meyrowitsch holder foredrag om og viser filmen ”Befriet fra Hitlers helvede” om de hvide busser. Han er idemanden bag filmen, som bl.a. fortæller om, hvad frivillige kan gøre for deres medborgere. Med de hvide busser blev der reddet ca. 17.000 kz fanger, heriblandt René Meyrowitschs forældre og bror, der var indsat i kz-lejr Theresienstadt.

De hvide busser var almindelige rutebiler, der var malet hvide. De kom fra Norge, Sverige og Danmark.

De svenske busser stod for den interne transport af kz-fanger i Tyskland, mens de danske busser sørgede for transport fra opsamlingsstedet i Neuengamme kz-lejr til Danmark.

Pris: 100 kr. for ikke medlemmer og 75 kr. for medlemmer af Ringsted Museumsforening - inkl. kaffe og lidt sødt

Venue

Ringsted Museum & Arkiv og Ringsted Vindmølle Museet Køgevej 41
4100 Ringsted, Danmark